Koronastryd: So maak Malawi met maatreëls

Hoe lyk die Covid-19-situasie in ander Afrika-lande? Ds Willem-Henri den Hartog van die Protestantse Kerk Nederland en streekskoördineerder in Suider-Afrika van die Gereformeerde Zendingsbond (GZB) beantwoord die volgende paar vrae vanuit Malawi.

  1. Watter rol speel die kerke tans in Malawi in die Koronastryd?

Dit is opvallend dat die Katolieke Kerk in Malawi die voortou geneem het deur middel van alle vorme van higiëne-maatreëls, soos handewasstasies, in die middel van Maart in kerkgeboue in Malawi in te stel. Miskien is dit geïnspireer deur die hoofkwartier in Rome. Sulke eenvoudige higiënereëls kan ’n groot verskil in Afrika maak in die bekamping van klassieke siektes, soos cholera. Dit is interessant om te sien dat die kerke, naas die sakegemeenskap, ook die belangrikste dryfkragte is vir die implementering van hierdie maatreëls.

Handewasstasies in Malawi

Die handewasstasies wat in Rooms-Katolieke Kerk in Malawi gebruik word. Foto: Willem-Henri den Hartog

Vennote in die sending soos Chiyembekezo in die Igreja Reformada in Mosambiek, gaan na die verre binneland van die land om inligting oor beskerming en higiëne in afgeleë dorpe te gee.

Lees ook: Vlugtelinge in Namibië trek swaar

Ander manier waarop kerke ’n verskil maak, is deur sogenaamde sendinghospitale. Die meeste van die tyd is hospitale wat deur die kerk bestuur word, beter georganiseer as staatshospitale. Die Nkhoma-hospitaal van die CCAP Kerk in Malawi-sentraal (susterskerk van die NG Kerk) het byvoorbeeld betyds begin om beskermende toerusting vir die hospitaal en die gesondheidsentrums in die streek aan te koop. Die hospitaal ondersteun 11 van hierdie gesondheidsentrums in die streek met beskermende materiale soos seep, gesigmaskers en handskoene. ’n Tent is ook by die ingang van die hospitaal aangebring, waar inkomende pasiënte allerhande toetse ondergaan voordat hulle in die hoofhospitaalgebou ingaan. Boonop is die nodige suurstofvoorrade geïnstalleer.

Kerke in Suid-Afrika en Namibië help deur voedselbanke in te stel of deur “kospakkies” uit te deel.

  1. Hoe lyk kerk tans by julle?

Verskillende kerke gebruik moderne middele tydens die krisis. Die ryker kerke het oorgeskakel na aanlynvieringe, die lidmate lewer hulle offerandes via internetbankdienste en doen Bybelstudies via Zoom. ’n Ander vennoot (Timothy Leadership Training) in Malawi versprei ’n Bybelstudie op sosiale media onder die tema “Wees lief vir jou naaste in die korona-pandemie”. Dit is dikwels moeiliker vir die armes om kerk op ’n afstand te hou. Hulle het nie die middele om ’n aanlyn-gemeenskap van heiliges uit te leef nie. Die koronakrisis het ook ’n groot impak op die voortbestaan van die minder gegoede laag van die bevolking. In verskeie lande in Suider-Afrika is daar grendeltyd. Hoe moet mense wat afhanklik is van die informele ekonomie nog geld verdien? Hulle werk vandag om vanaand brood op die tafel te hê. As hulle nie vandag mag werk nie, sal hulle vanaand nie kos hê nie.

  1. Waaraan hou mense vas tydens die krisis?

“Vraag-en-antwoord 1 van die Heidelbergse Kategismus kry ’n nuwe betekenis,” het ’n Suid-Afrikaanse kollega vir my gesê. En selfs toe ons ’n kerkdiens bygewoon het, het ’n Malawiese pastoor hierdie ou woorde gebruik: “Vraag 1: Wat is jou enigste troos in lewe en in sterwe? Antwoord: Dat ek met liggaam en siel in lewe en in sterwe nie aan myself nie, maar aan my getroue Verlosser, Jesus Christus behoort. Hy het met sy kosbare bloed vir al my sondes ten volle betaal en my uit alle heerskappy van die duiwel verlos. Hy bewaar my op so ’n wyse dat sonder die wil van my hemelse Vader, geen haar van my kop kan val nie. Alles moet inderdaad tot my saligheid dien. Daarom verseker Hy my ook deur sy Heilige Gees van die ewige lewe en maak Hy my van harte gewillig en bereid om voortaan vir Hom te lewe”. Dit is opvallend dat mense in krisistye, ook hier in Afrika, teruggaan na hierdie antieke troosboek.

  1. Daar is egter vals boodskappe wat jou bekommer?

’n Regeringsamptenaar in Malawi het onlangs gesê: “Ons moet in sak en as sit en na God bekeer, anders sal ons almal sterf.” Ons is dankbaar dat hy in die openbaar tot bekering oproep, maar wanneer hy dit op hierdie manier doen, raak mense paniekerig.